fbpx
beschrijvend merk

Beschrijvend merk

 

Wat is een beschrijvend merk?

Een merk is te beschrijvend als het aangeeft welke producten of diensten worden geleverd onder die naam om dat logo. Dit geldt ook als het merk kenmerken beschrijft van deze producten en diensten of als het aanprijzend is.

Beschrijvende merken missen daardoor onderscheidend vermogen waardoor niet aan de materiële vereisten van merken wordt voldaan. Deze eisen zijn:

  1. deugdelijkheid
  2. geoorloofdheid
  3. rechtmatigheid

Een merk dat beschrijvend is voldoet niet aan het deugdelijkheid vereiste en wordt daarom geweigerd.

Voorbeelden van beschrijvende merken

Voorbeelden van beschrijvende merken zijn Vegetarische Slager, Thuisbezorgd.nl, Cheaptickets en bijvoorbeeld Basic Fit. Als je groenteman bent, kun je een merknaam als Apple niet gebruiken, omdat het niet onderscheidend genoeg is. Voor telefoons en computers kan dat wel.

Diesel kan bijvoorbeeld wel voor kleding, maar niet voor brandstoffen. Maar kies je ervoor om Jan’s Diesel Tankstation als merk vast te leggen, dan kan dat gewoon.

Aanprijzende merken zijn bijvoorbeeld SUPERSNEL voor fietsen of DE BESTE MAKELAAR.

Heeft het vastleggen van een beschrijvend merk wel zin?

Een merkregistratie is altijd zinvol, omdat je zonder nooit zeker weet of je het merk mag gebruiken en je niet onverhoopt merkinbreuk pleegt. Pas na registratie heb je die zekerheid en dat maakt registreren eigenlijk essentieel.

Daarnaast is het vastleggen van een merk met weinig of geen onderscheidend vermogen ook een goede manier om de huisstijl te bewaken. In het verleden is vaak gebleken dat partijen met dergelijke merken werden nagedaan door vergelijkbare logo’s, kleurstellingen en namen te gebruiken, waardoor met succes kon worden opgetreden.

Als je net gestart bent, zijn dat dan ook de belangrijkste redenen om beschrijvende merken gewoon vast te leggen.

Kan een beschrijvend merk bescherming bieden?

Een beschrijvend merk kan prima bescherming bieden, maar daarvoor is meer investering nodig in marketing en naamsbekendheid dan wanneer de merknaam of het logo wel onderscheidend genoeg is. Als je nog een merknaam moet bedenken, dan is het verstandig om dit mee te nemen in de overweging. 

Google zal bijvoorbeeld minder snel advertenties van concurrenten blokkeren als je een beschrijvende merknaam hebt geregistreerd en ook moet bij het gebruik of registratie van identieke of gelijkende merken van geval tot geval worden bekeken of sprake kan zijn van verwarringsgevaar en daarmee merkinbreuk.

Stel dat iemand “Verkoop Specialist” als merk heeft geregistreerd en iemand anders heeft de domeinnaam verkoopspecialist.nl, dan is niet vooraf te garanderen dat je daar met succes tegen kunt optreden als deze partij de website gaat gebruiken voor diensten die jij ook levert.

Toch lukt het met enige regelmaat om in dergelijke zaken wel met succes op te treden. Dit komt bijvoorbeeld omdat “hard blaffen” partijen ook afschrikt en ze dan vaak bereid zijn om gebruik te stoppen en  domeinnamen over te dragen om gedonder en juridische kosten te voorkomen.

Als jouw merk in een later stadium dan ook nog ingeburgerd raakt, zoals Thuisbezorgd, dan sta je uiteindelijk ook met een beschrijvend merk super sterk. 

Wanneer is een merk niet beschrijvend?

Een merk dat niets zegt over je business is het beste, maar kost veel tijd en geld om bekendheid te laten genereren. Häagen-Dazs bijvoorbeeld. Dat is een volledig fictief merk en in het leven geroepen om Amerikanen te laten denken dat het Duits of Zwitsers ijs was en daarmee voor kwaliteit staat.

Als je net start, dan kost het tijd voordat mensen bij een dergelijk merk aan ijs denken, maar uiteindelijk is het een enorm sterk merk als jouw naam niks zegt over wat je doet. Dit kan een bestaand woord zijn, zoals Apple, of volledig fictief zijn.

Maar een merk mag wel aanverwant zijn aan wat je doet. Over het algemeen is een bestaand woord dat niets zegt over je business ideaal, maar domeinnamen voor dergelijke woorden zijn vaak al bezet of niet te betalen. Daarom zijn fictieve namen die lijken op echte woorden vaak populair, net als namen die aanverwant zijn. Over het algemeen zijn merknamen die tussen fictief en aanverwant zitten het populairst.