MerkengemachtigdeMerkengemachtigde

Een merkengemachtigde is gespecialiseerd in onderzoeken en registratie van merken. Met hulp van merkgemachtigden krijg je een sterkere registratie en is de kans op bezwaar en weigering stukken kleiner. Ook optimaliseert een gemachtigde de beschermingsomvang, waardoor merken beter beschermd zijn.

Wat is een merkengemachtigde?

Een gemachtigde is veelal een jurist die met succes de opleiding BMM merkengemachtigde heeft afgerond. Deze BMM erkend merkgemachtigden zijn de enige die dit speciale keurmerk mogen voeren.

Hoe kun je het worden?

Om merkengemachtigde te worden moet je een tweejarige opleiding volgen. Per jaar is maar plek voor 25 mensen die deze opleiding willen volgen. Deze opleiding zit echter niet altijd vol en zo komt het voor dat de opleiding niet doorgaat. Dit is bijvoorbeeld het geval geweest in 2017.

De opleiding tot merkgemachtigde bestaat uit meerdere bijeenkomsten en opdrachten. De opleiding wordt na het eerste jaar afgesloten met een pittig schriftelijk examen en na het tweede studiejaar volgt een mondeling. Als beide succesvol worden afgerond en gedurende de opleiding tweewekelijkse casussen met een voldoende worden beoordeeld krijgt men de titel.

De kosten van de opleiding bedragen tussen de 5.500 en 6.000 euro exclusief BTW. Hierbij zit alles inbegrepen. Overnachtingen in hotels, lunches, studiemateriaal zoals een digitale leeromgeving en de basisliteratuur.

Wat is het salaris?

Het salaris is afhankelijk voor de vooropleiding, de leeftijd en het aantal jaar ervaring. Als je net start, kan het salaris tussen de 2750 en 3000 euro liggen. Als je meer ervaring hebt en je hebt een vooropleiding gevolgd aan de universiteit, dan loopt dat snel op richting de 5.000 euro.

Waarom zou je een erkend gemachtigde inschakelen?

Een merkengemachtigde is gespecialiseerd in merkenrecht en kan je daarom helpen bij het beschermen van jouw intellectueel eigendom. Zo kan je ervoor zorgen dat de namen die je gebruikt voor jouw bedrijf goed worden vastgelegd. Daarnaast doet een gemachtigde onderzoek naar het merk en maakt deze een analyse voordat het wordt geregistreerd. Op die manier is de kans dat registratie van een merk wordt geweigerd of bezwaar wordt gemaakt veel kleiner.