fbpx

Merkscan

Gratis scan of jouw merk te beschermen is…
Z

Uitkomst gratis merkonderzoek in 1 uur

Z

Merk registreren binnen 1 dag

Z

Bij officiële instantie vastgelegd

Z

Gegarandeerd niet geweigerd

Zij gingen je voor...

Rijksoverheid
npo
hornbach
Logo 123
bam
liander
merkscan

Waarom moet je een merkscan doen?

Zonder merkregistratie weet je nooit zeker of je een merknaam mag gebruiken zonder dat je onverhoopt kan worden aangesproken vanwege merkinbreuk.

Maar om het merk te kunnen beschermen moet het geregistreerd worden en tijdens de merkaanvraag procedure kunnen oudere merken altijd bezwaar maken. Als bezwaar gemaakt wordt, bestaat de kans dat jouw merk niet kan worden ingeschreven en dat betekent in veel gevallen dat je niet verder kunt met jouw merk en deze dus ook niet mag gebruiken.

Dat je bedrijfsnaam is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel zegt niets. Je kunt met jouw handelsnaam namelijk gewoon merkinbreuk plegen en daarop worden aangesproken waardoor je een vergoeding moet betalen en de naam alsnog moet wijzigen.

Dat maakt de merkscan en merkregistratie eigenlijk essentieel.

Merkscan uitgelegd in 1 minuut…

merkscan

Hoe scan je een merk?

Een merkscan kent 5 stappen, te weten:

  1. Identiek onderzoek
  2. Gelijkend onderzoek
  3. Onderzoek naar bekende merken
  4. Check op onderscheidend vermogen
  5. Andere landen onderzoeken

Bij het identieke merkonderzoek kijk je of er merken zijn met exact jouw naam binnen jouw branche. Bij gelijkend onderzoek kijk je ook naar gelijkende merken binnen jouw branche. Stel dat jouw merk SCOTCH&SODA voor kleding is, dan kijk je niet alleen naar die volledige naam, maar controleer je ook of er kledingmerken zijn met SCOTCH of SODA in de naam.

Is jouw merk HOOLIGAN voor kleding, knip dan niet alleen de naam op in delen, maar kijk ook naar merken als OLLY GAN die fonetisch gelijk kunnen zijn aan dat van jou, maar ook kunnen stellen dat ze een bekend merk zijn en daarom brede bescherming genieten.

Bekende merken zijn vaak streng. Zoals MONSTER dat is van de energydrinks. Zij maken vrijwel tegen alle monsters bezwaar. GSTAR doet dat ook met hun merk RAW. Maar opvallend genoeg vond STARBUCKS de merknaam SUSHIBUCK voor horeca dan weer wel prima.

Als duidelijk is of het merk beschikbaar is of niet, kijk je of het merk onderscheidend genoeg is en dus niet op die gronden alsnog geweigerd wordt. De controle op onderscheidend vermogen kun je vanzelfsprekend ook doen voordat je kijkt of het merk beschikbaar is of niet.

Is dat allemaal afgerond, dan scan je nog of er merken zijn in andere landen die bezwaar kunnen maken. Merken die binnen een half jaar voor jou hun merk hebben geregistreerd, hebben voorrangsrecht. Dat betekent dat zij prioriteit kunnen inroepen en bezwaar kunnen maken tegen jouw merkaanvraag, ook al hebben ze hier geen registratie lopen. Is jouw merk ingeschreven en roept een andere partij met een ouder recht in bijvoorbeeld de VS hun voorrangsrecht in, dan kunnen ze jouw merk gewoon nog doorhalen.

merk scannen

Wat is een merkscan?

Met een merkscan kun je onderzoeken of jouw merk beschikbaar lijkt te zijn in de landen waar je bescherming nodig hebt en ook laat de scan van jouw merk zien of het voldoet aan de overige vereisten van merkregistratie, zoals onderscheidend vermogen.

De scan biedt garantie dat het merk niet geweigerd wordt op onderscheidend vermogen. Garantie dat geen bezwaar wordt gemaakt door oudere merken is juridisch gezien niet mogelijk.

Wat zijn de kosten van een merkscan?

Een merkscan is gratis. Daarbij krijg je inzicht in identieke en sterk gelijkende merken. Als je een uitgebreide scan van jouw merk wil, dan zijn daar vaak wel kosten aan verbonden. De kosten van verdiepend onderzoek zijn afhankelijk van de landen waar je jouw merk wil laten onderzoeken.

Bij dergelijke uitgebreide onderzoeken ontvang je ook een analyse waarbij de kansen en risico’s van de merkaanvraag helder worden.

Ons advies

Onze merkengemachtigden helpen je graag zo goed mogelijk. In tegenstelling tot het BOIP en EUIPO krijg je goed advies, zodat je weet dat de registratieprocedure van jouw merk vlekkeloos verloopt.

Geregistreerd merk