merkonderzoekMerkonderzoek

Een merkonderzoek doen of laten doen kan essentieel zijn. We moeten bij het merkenonderzoek duidelijk onderscheid maken tussen het identieke onderzoek en vergelijkbare merken onderzoek.

Belangrijkste is het onderzoek waarbij vergelijkbare merken worden onderzocht en nauwkeurig de klassen worden bepaald. Dit speelt als vergelijkbare of dezelfde namen reeds geregistreerd zijn in jouw klasse. Wij kunnen dan aanvullend onderzoek doen om te voorkomen dat je tegen een kostbare bezwaarprocedure aanloopt.

Ook kun je een identiek merkonderzoek zelf doen door het merkenregister raad te plegen. In dat merkregister staan alle merken die geldig zijn in de Benelux. Je kan ook een onderzoek laten doen. Tijdens dat onderzoek wordt er breder onderzoek gedaan. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of er derden oudere rechten hebben.

Hoe werkt merkonderzoek?

Het onderzoek kent verschillende fasen en diepten, zo zijn er vijf soorten onderzoek. Oplopend naar mate van diepgang zijn dit:

  1. Handelsnaamonderzoek
  2. Identiek onderzoek
  3. Onderzoek naar vergelijkbare merken
  4. Gebruikersonderzoek
  5. Fonetische screening

Het identieke onderzoek kun je zelf uitvoeren als je kosten wilt besparen, maar dat is niet altijd aan te raden. Dit is geen preken voor eigen parochie. Ruim 10 procent van de merkregistraties wordt namelijk geweigerd, terwijl onze merkengemachtigden een score van nog geen 1 procent hebben. De reden dat registraties worden geweigerd komt voornamelijk doordat een merk te beschrijvend is of niet in de juiste klassen wordt ingediend. Daarnaast is in ongeveer 20% van de gevallen kans op een oppositieprocedure waarbij de houder van een ouder merk stelt dat jouw nieuwere merk inbreuk pleegt op zijn merkenrecht. Bijvoorbeeld omdat jouw merk teveel lijkt op het oudere merk. Uitgebreid merk onderzoek kan hierbij helpen. Dit zijn kostbare procedures die je wilt proberen te voorkomen.

Kun je bezwaar voorkomen met onderzoek?

Bezwaar voorkomen is de belangrijkste reden voor een onderzoek. Een dergelijke procedure kost veel geld en kan er toe leiden dat jouw merk niet kan worden geregistreerd.

Een uitgebreid onderzoek naar vergelijkbare namen verkleint de kans op bezwaar enorm. Daarnaast zorgt het exact bepalen van de klassen voor extra zekerheid.

Er is nooit een garantie af te geven dat je een bezwaar of oppositieprocedure kunt voorkomen, maar uitgebreid onderzoek helpt hierbij enorm.

Kun je weigering voorkomen met merkonderzoeken?

Veel merkregistraties worden geweigerd omdat de merknaam te beschrijvend is. Dit betekent eigenlijk dat te duidelijk is wat je gaat doen. Marketingtechnisch is het natuurlijk perfect om een bedrijf dezelfde naam te geven als jouw product of dienst, maar merkenrechtelijk gezien is dat niet zo. Jouw registratie zal dan namelijk geweigerd worden. Dit betekent dat je de kosten die je hebt gemaakt kwijt bent. Weigering kan nooit helemaal worden voorkomen, maar een goed onderzoek door een officieel merkengemachtigde verkleint de kans op weigering bij ons meestal van 10 procent naar minder dan 1 procent van de aanvragen. Als je een merk wilt vastleggen dat lijkt op dat van een ander dan kan je der donder op zeggen dat een oppositieprocedure volgt. De houder van dat oudere merk zal dan namelijk een oppositieprocedure starten. Dit kan veel geld kosten, maar gelukkig wordt er vaak snel geschikt zonder dat een oppositie nodig is. Een officieel merkengemachtigde kan een onderzoek voor je doen zodat duidelijk is of jouw merk beschikbaar is en of er oudere merken zijn die op die van jou lijken. Een dergelijk onderzoek verkleint de kans op een oppositieprocedure enorm en zorgt er ook voor dat de kans op een succesvol bezwaar groter is als toch een oppositie dreigt.

Wat zijn de kosten van een merkonderzoek?

Een orienterend merkonderzoek op basis van de uitkomst van het identieke onderzoek bieden we aan voor het tarief van € 169 euro.

Bij dit onderzoek checkt onze merkengemachtigde het merkenregister identieke en sterk vergelijkende merken die dezelfde of vergelijkbare producten of diensten leveren als jij. Daarbij krijg je een advies zodat we de risico’s op bezwaar kunnen verkleinen.

Als je een compleet beeld wilt van alle risico’s, dan kun je kiezen voor een uitgebreid merkonderzoek in de Benelux. Het tarief hiervoor is 450 euro.

Daarnaast kunnen we een onderzoek doen voor Centraal Europa waarbij de EU wordt gecheckt en uitgebreid onderzoek wordt gedaan in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannie en Spanje. De kosten hiervoor zijn 2650 euro.

De kosten voor internationaal merkonderzoek in 15 landen naar keuze bedragen 4000 euro.

Een wereldwijde (fonetisch) identieke screening kost 2500 euro.

Identiek onderzoek naar jouw merk

Gratis in 1 minuut jouw merk laten onderzoeken
AANVRAGEN
Beschrijving
Naam artikel
Merkonderzoek
Inleiding
Merkonderzoek is een belangrijk onderdeel van de registratie van merken, want een te beschrijvend merk of al bestaand merk wordt afgewezen en merkonderzoek behoedt je daarvoor.
Auteur
Uitgever
Intellectueeleigendom.nl