fbpx
merkregistratie geweigerd

Merk geweigerd

Waarom kan een merk geweigerd worden?

Merkregistraties worden over het algemeen geweigerd als het gaat om een:

  1. Beschrijvend merk
  2. Merk zonder onderscheidend vermogen

Om te bepalen of een merk beschrijvend is of te weinig onderscheidend vermogen heeft, wordt niet gekeken naar het woordenboek. Het maakt dus niet uit of een naam hierin staat of niet. Zo staat “medi” niet in het woordenboek, maar snapt iedereen dat hiermee verwezen wordt naar “medisch”. Daarom is een dergelijke afkorting niet onderscheidend genoeg.

Merkweigering voorkomen

Stel dat je een merk wil registreren voor kaarsen. Dan is het niet voldoende als het merk hiervoor Superdik, Rustiek of Kaars is. Ook een eenvoudige afbeelding of een icoontje van een kaars zal niet voldoende zijn. Een volledig gestileerde kaars of een niet-reële weergave van de werkelijkheid kan in sommige gevallen wel. Dit logo is dus op het randje als het gaat om een beschrijvend merk voor kaarsen, maar omdat het geen hele reële weergave van de werkelijkheid is, gestileerd is en het als merk te herkennen is, moet het slagen.

Check hoe we helpen als je merk geweigerd is…

Wat kan niet als merk geregistreerd worden?

Beschrijvende, aanprijzende of niet-onderscheidende merken kunnen niet als merk geregistreerd worden. Zo kan Apple wel voor telefoons en computers, maar niet als groenteman en Diesel wel voor kleding, maar niet voor brandstoffen.

Toevoeging van domeinnaam extensies als .nl of .com helpen ook niet om onderscheidend vermogen te verkrijgen en @ of # evenmin. Kleuren kunnen helpen om een merk onderscheidend te maken, maar niet als het benadrukt om wat voor product het gaat. Groen zal niets toevoegen voor biologische producten.

Slogans, pay offs en taglines zijn over het algemeen aanprijzend en zelden voldoende onderscheidend om als merk te dienen. “De beste makelaar van Nederland” is niet te beschermen bijvoorbeeld en moet je eigenlijk ook helemaal niet als slogan willen. Stel dat iemand jouw reclame hoort op de radio in de auto en vervolgens op kantoor eens gaat Googlen op die naam, dan komt ‘ie 252.000 zoekresultaten tegen en weet niemand van welk bedrijf het nou afkomstig was.

Vormen kunnen een merk onderscheidend maken, maar niet als het de producten of diensten beschrijft. Een eenvoudige weergave van een wijnfles zal niet gaan voor een slijterij of wijnmerk.

Ook simpele kaders veranderen niets om weigering van je merk te voorkomen. Net als het jaar van oprichting..

Niet onderscheidend merk

Hoe kun je weigering voorkomen?

Als je je aan onderstaande richtlijnen houdt, dan kan je voorkomen dat je merk geweigerd wordt.

Weigering merkregistratie
Merk geweigerd
Voorlopige weigering merk

Wat is geen merk?

Als een merk niet onderscheidend is, dan komt het niet in aanmerking voor een merkregistratie. Merken dienen om zich te kunnen onderscheiden van concurrenten en op die manier keuzebepaling voor de consument te vereenvoudigen.

Als de consument een bepaald teken opvat als beschrijvend of te algemeen, dan kan het geen merk zijn. Omdat je met de registratie van een merk het alleenrecht krijgt op het geregistreerde teken, is het niet wenselijk dat iemand dit kan doen op termen die algemeen beschikbaar moeten blijven voor gebruik door het publiek.

Het woord “boekwinkel” vastleggen als merk heeft dus ook geen zin. Je kunt het bijvoorbeeld met een sterk logo wel ingeschreven krijgen, maar optreden tegen andere partijen met “boekwinkel” in de naam zal natuurlijk niet gaan.

Ook als je “boekwinkel Janssen” heet, heb je geen bescherming op het woord “boekwinkel”, maar enkel op het teken Janssen voor deze dienst.

Wat zijn je opties bij weigering van je merkregistratie?

Als je een voorlopige weigering van je merk hebt gekregen, dan heb je 6 maanden de tijd om hier bezwaar tegen te maken. Je moet dan de juiste argumenten bepalen die de weigering weerleggen en deze schriftelijk indienen. 

Dit moet binnen 6 maanden anders is verweer tegen de merkweigering niet meer mogelijk.

Wat kan je doen als het bezwaar tegen de weigering niet geholpen heeft?

Binnen 2 maanden nadat je het bericht ontvangen hebt dat jouw merk definitief geweigerd is, kun je hiertegen beroep instellen. Dit doe je middels een verzoekschrift bij het Benelux-Gerechtshof. Je kunt dan herziening of vernietiging van de beslissing vorderen op grond van artikel 1.15bis BVIE.