fbpx
Merk registreren Duitsland

Merkregistratie Duitsland

Online je merk registreren in Duitsland
Z

Gratis onderzoek altijd inbegrepen

Z

Merk registreren in Duitsland binnen 1 dag

Z

Uitkomst gratis merkonderzoek binnen 24 uur

Z

100% geoptimaliseerde beschermingsomvang

Je merk registreren in Duitsland in 3 stappen

Online

Online regelen

Volg de stappen van de registratietool waarbij je zelf de beschermingsomvang kunt optimaliseren en registreer je merk zelf online in 1 minuut.

Geen account nodig

Geen account nodig

Het is niet nodig om een account aan te maken, je kunt eenvoudig de klassen kiezen en vervolgens online de betaling doen om de registratie af te ronden.

Inschrijving merk

Inschrijving merk

Je ontvangt van ons het officieel erkende inschrijvingsbewijs van de overheid waarmee je kunt aantonen dat jouw merk geregistreerd is en je kunt optreden tegen anderen.

Zij gingen je voor...

Rijksoverheid
npo
hornbach
Logo 123
bam
liander
Merkregistratie Duitsland

Hoe werkt een merkregistratie in Duitsland?

Een merkregistratie in Duitsland is op drie manieren mogelijk: nationaal, internationaal en via een merkaanvraag voor de Europese Unie

Bij een nationale registratie van het merk kan worden gekozen voor een spoedprocedure waardoor het hele traject maar twee maanden in beslag neemt.

tijd

Snel & goed werk

Je wilt dat jouw naam zo snel mogelijk bescherming krijgt, zodat het niet door anderen gepikt kan worden. Wij weten dat en daarom kunnen we altijd binnen 24 uur bescherming regelen.

resultaat

Resultaat creëren

Samen met jou gaan we voor het beste resultaat. Via 3 eenvoudige stappen helpen wij jouw organisatie aan een sterk merk om tegen merkinbreuk op te kunnen treden.

Wat zijn de kosten voor merkregistratie in Duitsland?

De kosten van merkregistratie in Duitsland starten bij €995,-. Het tarief hangt hierbij wel af van het antwoord op de vraag of je kiest voor een nationale of internationale merkaanvraag. 

Wat je moet weten

Merkregistratie in Duitsland is noodzakelijk binnen de grenzen van dit land de exclusieve rechten op je merk te verkrijgen. Enkel het gebruiken van een merk is onvoldoende. Wil je je merk laten registreren in Duitsland? Dat kan op verschillende manieren. Zo is het ten eerste mogelijk om merkbescherming te verkrijgen door de registratie op lokaal niveau via de DPMA (Deutsches Patent- und Markenamt) te laten verlopen. Gezien het feit dat Duitsland lid is van de Europese Unie, behoort ook een EUTM merkregistratie tot de mogelijkheden. Deze geldt ook in alle overige landen van de Europese Unie.

Nationale, Europese of Internationale registratie?

Het is in Duitsland niet nodig om je merk al in gebruik te hebben alvorens je het registreert. Eventuele bezwaren op het gebied van een gebrekkig onderscheidend vermogen ga je hiermee niet uit de weg. Je kiest voor een lokale (nationale) merkregistratie wanneer je voornemens bent je activiteiten enkel tot de Duitse markt uit te breiden. Voor een Europese Unie merkregistratie kies je wanneer je meer internationale ambities hebt. Wil je je merk ook in andere landen (buiten de Europese Unie) laten gelden? Dan kies je voor een internationale registratie via het Madrid Systeem.

Waar kun je je merk laten registreren?

Zoals genoemd kun je merk op nationaal niveau bij de DPMA laten registreren. Hierbij is het mogelijk om een versneld registratieproces aan te vragen; bijvoorbeeld als je snel een registratienummer nodig hebt voor Amazon. De totale duur bedraagt dan twee maanden. Hiervoor gelden wel extra kosten. Een Europese Unie registratie vraag je direct via de EUIPO aan. Toekenning betekent een geldigheid in alle 27 landen van de Europese Unie, waaronder ook Duitsland valt. Voor een internationale registratie in Duitsland via de WIPO (World Intellectual Property Organization) is eerst een Benelux basisregistratie nodig.

Het werkt het registreren van een gecombineerd merk?

De meeste merken betreffen een woordelement, een logo of een combinatie daarvan. Is dit laatste het geval, dan blijft in Duitsland het exclusieve recht op het gebruik daarvan beperkt tot de specifieke combinatie waarin het gecombineerde merk bij het betreffende bureau is aangeboden. Met andere woorden: je woordelement en logo worden samen als één geheel beschermd, maar niet afzonderlijk. Is dit wel wenselijk, dan dien je nog een verzoek tot merkregistratie in waarin alleen het woordelement of logo dat je wilt beschermen, is opgenomen. Laat je dit na, dan kunnen derden deze elementen gaan gebruiken.

Waarom moet je voor merkregistratie in Duitsland een vast stappenplan doorlopen?

Wanneer je aanvraag voor merkregistratie in Duitsland wordt ontvangen, zal worden gecontroleerd of deze aan alle vereisten voldoet. Zo toetst men onder ander of het onderscheidend vermogen voldoende is. Wordt de aanvraag geaccepteerd, dan vindt publicatie hiervan plaats in de handelsgazette, waarna een oppositieperiode van drie maanden aanbreekt. In deze periode kunnen derden bezwaar maken. Deze termijn is overigens niet te verlengen. Wordt er geen bezwaar gemaakt? Dan volgt de registratie en ontvang je het afgiftebewijs. Merkbescherming in Duitsland gaat met terugwerkende kracht in op de dag na de aanvraagdatum.

Wat is de geldigheid van merkregistratie in Duitsland?

In Duitsland geregistreerde merken hebben een geldigheid van tien jaar vanaf de dag na de oorspronkelijke aanvraagdatum. Merkbescherming kan onbeperkt worden verlengd. Ook verlengingsperiodes hebben een duur van tien jaar. Er geldt een respijtperiode van zes maanden na afloop van de einddatum, waarbinnen alsnog een verzoek tot verlenging mag worden ingediend. Alhoewel actief gebruik van het merk niet nodig is voor registratie, dient het binnen een periode van vijf jaar na registratie wel op commerciële schaal gebruik te zijn. Is dit niet het geval, dan kan annulering ervan op basis van inactiviteit plaatsvinden.

Beste advies

Onze merkengemachtigden helpen je graag zo goed mogelijk. In tegenstelling tot het DPMA krijg je goed advies, zodat je weet dat de registratieprocedure van jouw merk vlekkeloos verloopt.

DPMA