fbpx
positiemerk

Positiemerk

Wat is een positiemerk?

Een positiemerk is de specifieke manier waarop een merk op een product wordt gezet, zodat het publiek herkend om welke organisatie het gaat. Hierbij hoeft geen sprake te zijn van een merknaam of logo. Bepaalde kleuren stiksels op schoenen, labeltjes aan broeken of stippen in pannen zijn ook als positiemerk te registreren.

Belangrijk bij het positiemerk is logischerwijs de plek van het merk binnen het product. Klinkt als een open deur, maar het is dan wel belangrijk dat onderdelen die geen deel uitmaken van het merk niet worden meegenomen in de merkaanvraag, anders zal deze niet slagen.

Om aan te geven dat het in dit geval gaat om de blauwe band aan de voorkant van de fiets is de rest van de Swapfiets gestippeld. Hiermee kun je binnen het merkenrecht aangeven dat dit geen onderdeel wordt van het positiemerk.

Sinds 2020 is onderstaande geregistreerd voor Swapfiets met SwapServices B.V. als merkhouder, zodat zij kunnen optreden tegen merkinbreuk als andere partijen ook met blauwe banden fietsen gaan aanbieden. Om te voorkomen dat andere aanbieders wel blauwe voorbanden kunnen gebruiken met een ander model fiets is het dus essentieel dat de registratie de stippellijnen bevat.

positie-merk-swapfiets

Voorbeelden van positiemerken

Een ander voorbeeld van een positiemerk is de rode stip in de pannen van Tefal. Hierbij is geoordeeld dat het publiek bij het zien van een dergelijke rode stip in pannen de link legt met het merk Tefal.

positiemerk Tefal

Ook het rode labeltje aan spijkerbroeken van Levi’s is een geregistreerd positiemerk, net als het gele stiksel op de schoenen van Dr. Martens.

positie merk dr. martens
Bron: https://www.drmartens.com/
positiemerk Christian Louboutin

Ook de rode zool van het merk Louboutin is een geregistreerd positiemerk.

Welke vereisten gelden bij een positiemerk?

Om als merk te kunnen dienen, moet het positiemerk aan enkele absolute gronden voldoen. Belangrijkste reden van weigering is over het algemeen het gebrek aan onderscheidend vermogen. Als een merk niet voldoende onderscheidend is, dan kan de consument niet bepalen van welke producent het product afkomstig is en zijn keuze voor het kopen ervan hier niet op baseren. Dergelijke positiemerken kunnen niet geregistreerd worden.