fbpx
verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon

Hoe kun je succesvol verkopen op Amazon?

Amazon is een Amerikaans e-commercebedrijf dat inmiddels alweer dan 25 jaar bestaat. Pas sinds maart 2020 bestaat er ook een Nederlandse versie, die een grote aanvulling op het aanbod van webwinkels in ons land betekent. Voor de bezoeker is het navigeren op het marktplatform wat lastiger dan bij bijvoorbeeld Bol.com. Door je artikelen echter de juiste titel en beschrijving mee te geven, zal het je beter lukken om door potentiële klanten te worden gevonden. Dat is een vorm van SEO. Zoekmachine optimalisatie dus, want SEO draait niet alleen om Google, maar ook om zoekmachines op platformen als Amazon.

Voor succesvol verkopen via Amazon is het ook belangrijk dat je jouw merk registreert. Als dat gebeurd is, krijg je toegang tot krachtige tools voor merkmanagement, zoals zoeken op merk gebonden teksten, en afbeeldingen, voorspellende automatisering, op basis van rapporten van vermoede schendingen en je krijgt ook meer zeggenschap over product vermeldingen met jouw merknaam.

Amazon versus je eigen webwinkel

Als verkopende partij kun je meeliften op de naamsbekendheid van het platform en zo een publiek bereiken dat vele malen groter is dan het publiek dat jouw website bezoekt na het ingeven van een zoekopdracht in een zoekmachine. En wist je dat je jouw producten met behulp van dit platform ook makkelijk in het buitenland kunt gaan verkopen? Zo bereik je ook de rest van Europa. Met de komst van Amazon kun je je afvragen of je nog wel een eigen webshop nodig hebt. Aan het laten maken en onderhouden van een webwinkel zijn namelijk ook kosten verbonden.

Als merkeigenaar heb je een sterker onderscheidend vermogen

Wil je in aanmerking komen voor de Buy Box, dan moet je dus een positieve verkoophistorie opbouwen. Dit lukt je het beste wanneer je producten aanbiedt waarmee je onderscheidend bent. Je kunt daarom beter kiezen voor de verkoop van een eigen merk dan voor het doorverkopen van bestaande artikelen. Anders gezegd: je kunt beter merkeigenaar dan wederverkoper worden. Met een eigen merk krijg je bovendien toegang tot de Amazon Brand Registry, een programma dat door het platform ontworpen is om merkeigenaren te helpen hun intellectueel eigendom te beschermen.

Merkregistratie

Merkeigenaar word je niet zomaar; om deze status te verkrijgen moet je jouw merk bij een officiële instantie registreren. Dit geldt niet alleen wanneer je wilt verkopen op Amazon, maar in alle situaties waarbij je jouw eigen merk aan klanten aanbiedt. Deze registratie voorziet je van merkbescherming en is dus ook van belang bij de verkoop via andere kanalen. Je kunt je werk er wereldwijd mee op Amazon registreren. Let wel: merkregistratie geldt nog steeds uitsluitend in de Benelux, Europese Unie of andere landen waar je het geregistreerd hebt.

Betalen voor je zichtbaarheid

Om je zichtbaarheid te vergroten, kun je ook adverteren op Amazon. Via Amazon Seller Central kun je inloggen en vervolgens je advertentiecampagne instellen op Amazon Ads. Je kiest je budget, hoeveel je wil bieden, op welke zoektermen je gevonden wil worden en wat de looptijd is.

Zodra dit is ingesteld je jouw campagne activeert, zullen jouw producten boven de organische resultaten worden getoond. Als je dit goed optimaliseert en de kosten voor adverteren op Amazon monitort zodat deze niet hoger worden dan de inkomsten die je genereert, kan dit een enorme groei betekenen.

Niet voor elk product is dit rendabel en daarom is het essentieel om te testen met verschillende producten en campagnes om te ontdekken wat werkt. Zodra je hier achter bent, kun je opschalen en verder optimaliseren op gebied van winstmaximalisatie.

Maandelijkse fee en verkooppercentage

Wil je verkopen op Amazon, dan heb je de keuze uit twee pakketten. Het eerste pakket dat door het platform wordt aangeboden, is niet bestemd voor serieuze, professionele verkopers. Het Basic Pakket is namelijk bedoeld voor diegenen die verwachten niet meer dan een veertigtal artikelen op maandbasis te verkopen. Zij betalen dan een standaard bedrag van €0,99 per verkocht artikel. Als ondernemer kies je dus vanzelfsprekend voor het professionele pakket van €39,- per maand. Dit bedrag staat los van wat je verkoopt. Voor elk artikel betaal je nog bijkomende kosten. De beginnersgids van Amazon geeft je super uitgebreid uitleg over de stappen die je moet nemen om succes te behalen.

Hoe zit het met klantloyaliteit?

Zoals je wellicht wel weet, is de loyaliteit van klanten aan jouw merk van grote bepalende aard voor de merkwaarde ervan. Wanneer klanten tevreden zijn over jouw producten en hier de juiste percepties bij ervaren, zullen ze vaker terugkomen en ook eerder geneigd zijn om nieuwe producten van jouw merk uit te proberen. Ga je verkopen op Amazon en is de klant tevreden, dan zal hij of zij daarna terugkeren naar Amazon en niet naar de betreffende verkoper. Omdat je zelf niet over de klantdata beschikt, valt er een belangrijk stuk van je marketingstrategie weg.

Manieren om de producten naar je klanten te (laten) versturen

Het totaalbedrag dat je aan het platform afdraagt wanneer je gaat verkopen op Amazon, is bovendien ook nog eens afhankelijk van hoe je jouw producten verzendt. Je kunt deze zelf rechtstreeks naar de koper versturen, maar dit ook laten regelen door Amazon fulfilment. Na een bestelling stuur je jouw producten naar een fulfilment center van Amazon, die het verpakken en verzenden voor zijn rekening neemt. Ook de klantenservice, inclusief retourzendingen, wordt je dan uit handen genomen. Uiteraard betaal je voor deze diensten.

Doorverkoper of merkeigenaar?

Als (startende) ondernemer heb je zelf het beste inzicht in je financiële situatie en je ambities om te bepalen wat voor jou de meest logische keuze is. Besluit je om te gaan verkopen op Amazon, dan kun je op het platform wederverkoper worden, dat wil zeggen bestaande producten op Amazon aanbieden, maar ook als merkeigenaar toetreden. Een merkeigenaar produceert zijn eigen product óf koopt goederen in om deze onder zijn of haar eigen merk te verkopen. Meestal is er sprake van het laatste. In enkele eenvoudige stappen meld je je online als Amazon verkoper aan.

Hoe eindig je hoog in de zoekresultaten?

Als je reeds een webshop hebt, dan weet je hoe je te werk moet gaan om op Google hoog in de zoekresultaten te eindigen. Je moet zorgen voor de juiste zoekwoorden, over een snel ladende site beschikken, autoriteit opbouwen met behulp van linkbuilding enzovoorts. Om hoog te scoren in de zoekresultaten van Amazon kun je dit allemaal vergeten. Autoriteit speelt hier geen enkele rol van belang. Factoren die bij dit platform bijdragen aan een hoge ranking, zijn relevantie, verkoopcijfers en recensies van klanten.

Relevantie op basis van de producttitel

Een webpagina is relevant wanneer deze aan de zoekintentie van een gebruiker beantwoordt. Wanneer de ingevoerde zoekterm vaak voorkomt in een tekst, zal deze hoger ranken. Ook bij Amazon is relevantie van belang, alhoewel het op een ietwat andere manier werkt. Relevantie wordt bij dit platform namelijk geheel gebaseerd op de producttitel. De productomschrijving draagt in veel mindere mate bij. Des te meer transacties je aan de hand van een bepaalde zoekterm doet, des te relevanter acht Amazon je dan voor die zoekterm. Zo kom je met die zoekterm hoger in de zoekresultaten te staan.  

Verkoopcijfers en recensies

Maar laten we ook de twee andere factoren niet vergeten die bijdragen aan een hogere ranking in de Amazon zoekresultaten: hoge verkoopcijfers en klantrecensies. Wanneer jij als ondernemer in een gegeven periode meer op een bepaalde zoekterm verkoopt dan je concurrentie, zul je stijgen in de zoekresultaten. Er bestaan tools die voor je kunnen berekenen hoeveel transacties je moet realiseren om dit te bewerkstelligen. Tot slot dragen klantrecensies bij aan een verbeterde vindbaarheid.

‘Toevoegen aan winkelwagen’

De knop met de titel ‘add to cart’ of ‘toevoegen aan winkelwagen’ noemt men ook wel de Buy Box. Klanten kunnen met slechts één muisklik het betreffende artikel in hun winkelwagen plaatsen. Deze knop is niet standaard aanwezig op een productpagina, maar moet worden ‘gewonnen’. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Voorwaarden waaraan je moet voldoen zijn een voldoende grote voorraad, een competitieve prijs en tot op heden behaalde goede prestaties. Met het winnen van de Buy Box knop geniet je voordeel ten opzichte van veel concurrenten. Klanten blijken nu eenmaal het vaakst voor de ‘in winkelwagen’ optie te kiezen.

De consument staat centraal

Tussen het verkopen op Amazon en het verkopen op Bol.com bestaat een belangrijk verschil: als verkopende partij, of je nu wederverkoper of merkeigenaar bent, is er nauwelijks contact met Amazon mogelijk. Er is geen live klantenservice beschikbaar die je met uiteenlopende vragen kan helpen. Feitelijk geeft Amazon je daarmee de boodschap af dat het de consument is die centraal staat en niet de verkoper. Dit heeft ook tot gevolg dat je als verkoper met consequenties te maken krijgt wanneer het je niet lukt om aan de strenge servicevoorwaarden van het platform te voldoen.

Marketing

Heb je de bovenstaande informatie tot je genomen en besloten om te gaan starten met het verkopen van je producten op Amazon? Houd tot slot dan nog rekening met de marketingkosten waarmee je bij dit platform te maken krijgt. Tenminste, wanneer je sneller bovenaan in de lijst met zoekresultaten wilt komen. Door te betalen voor Sponsored Products, feitelijk het Ads programma van Amazon, kun je jouw product op bepaalde keywords hoog laten scoren.