fbpx
bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnaam bedenken

Waar moet je op letten bij het bedenken van een bedrijfsnaam?

Een goede bedrijfsnaam bedenken is essentieel om ervoor te zorgen de consument jouw merk kan onderscheiden van concurrenten. Belangrijk is om te zorgen dat de naam van je bedrijf onderscheidend is en ook geregistreerd wordt als merk.

Zonder merkregistratie heb je namelijk geen zekerheid dat je jouw handelsnaam mag gebruiken en je niet onverhoopt kan worden aangesproken vanwege merkinbreuk.

De identiteit van je onderneming wordt dan ook grotendeels bepaald door de bedrijfsnaam die je hem hebt gegeven. De bedrijfsnaam, ook wel handelsnaam genoemd, is de naam waarmee je je bedrijf in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel inschrijft. Inschrijving op zich geeft je geen recht op het gebruik ervan; daarvoor moet je de naam in de praktijk daadwerkelijk gebruiken. Bijvoorbeeld in reclames, op je website en op facturen. Tegenwoordig is het verzinnen van een bedrijfsnaam een complexe aangelegenheid. De grote hoeveelheid concurrentie dwingt je iets originelers te bedenken dan enkel je achternaam.

Waarom is inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht?

Wanneer je een onderneming start om goederen en diensten te kunnen leveren met als doel hierop winst te maken, is wettelijk verplicht zich met een bedrijfsnaam in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel te registreren. Dit heeft verschillende redenen:

  • De overheid wil zicht kunnen houden op het aantal actieve ondernemers in ons land
  • Het Handelsregister kan belangrijke informatie verschaffen
  • Het Handelsregister stelt mensen in staat om na te gaan met wie ze zakendoen

Voor iedere ondernemer is het belangrijk dat de bedrijven en relaties waarmee je voornemens bent zaken te doen, financieel gezond zijn. Informatie hierover vind je dus in het Handelsregister terug.

Wanneer moet je je inschrijven bij de KvK?

Het bedenken van een bedrijfsnaam en inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel is enkel noodzakelijk wanneer je aan verschillende punten voldoet:

  1. Je levert producten en/of diensten aan klanten
  2. Je vraagt meer dan alleen de kostprijs aan je klanten, maar brengt een commerciële prijs of een commercieel uurtarief in rekening
  3. Je levert je producten en/of diensten aan officiële klanten en concurreert met andere bedrijven

Voldoe je aan de bovenstaande punten en verzuim je je in te schrijven, dan loop je het risico dat je flinke boetes van de Belastingdienst ontvangt. Zorg er dus voor dat je een goede bedrijfsnaam bedenkt en laat deze tijdig registreren.

Wat is het verschil met een merknaam?

De termen bedrijfsnaam en merknaam worden nogal eens met elkaar verward. De bedrijfsnaam is de handelsnaam van je onderneming. Dit kan dezelfde naam als je merknaam zijn, maar vaker is dit niet het geval. Zijn ze wel hetzelfde, dan wordt het nog belangrijker dat je je handelsnaam registreert. Een merknaam is de naam waaronder je jouw producten en/of diensten aan klanten aanbiedt. Voor een merknaam is het erg belangrijk dat deze onderscheidend vermogen heeft.

Je eigen naam als bedrijfsnaam

Bij het bedenken van een bedrijfsnaam wordt nogal eens geadviseerd om niet je eigen naam te gebruiken. Echter hoeft dat helemaal geen probleem op te leveren. Wanneer je je eigen naar als bedrijfsnaam oftewel handelsnaam registreert, weten klanten precies wie er aan het roer van het bedrijf staat. Dit geeft vaak extra vertrouwen, omdat degene met wie zaken wordt gedaan zo niet meer anoniem is. De keerzijde van de medaille is dat je eigen naam in de toekomst wellicht helemaal niet meer zo passend is. Bijvoorbeeld omdat je personeel gaat aannemen, of ook zaken gaat doen in het buitenland.

Vragen om jezelf te stellen bij het bedenken van een bedrijfsnaam

Wil je niet je eigen naam gaan gebruiken, maar een goede bedrijfsnaam verzinnen? Die schud je niet zomaar even uit de mouw. Alvorens je in het wilde weg gaat brainstormen, is het verstandig om de antwoorden op enkele vragen te formuleren. Wie is bijvoorbeeld je doelgroep? Wat bied je je (potentiële) klanten. En wat maakt jou uniek? Door de antwoorden op deze vragen in je achterhoofd te houden, zal het je beter lukken om een bedrijfsnaam te bedenken die écht past bij jouw onderneming.

Regels voor bedrijfsnamen

Een van de strenge regels die voor bedrijfsnamen gelden, is dat deze uniek moeten zijn. Je handelsnaam mag dus niet te sterk lijken op een reeds bestaande handelsnaam. Zeker wanneer je in een sector met veel concurrentie werkzaam bent, is een onderscheidende bedrijfsnaam van nog groter belang. Daarnaast mag je bedrijfsnaam ook geen merknamen van anderen gebruiken of speciale tekens als ? en ! gebruiken. Bovendien mag je met je handelsnaam geen verkeerde indruk bij het publiek wekken.

Dé checklist volgens Lexicon

Heb je ooit gehoord van Lexicon? Het is een bekend marketingbedrijf dat onder andere namen als Starbucks en BlackBerry heeft bedacht. De oprichter van dit bedrijf heeft voor ondernemers wat handige tips opgesteld die zij kunnen gebruiken bij het verzinnen van hun bedrijfsnaam:

  • houd je bedrijfsnaam kort, maar krachtig
  • laat de naam spreken voor je bedrijf
  • zoek naar een naam die jou extra onderscheidt van je concurrenten
  • kies voor een naam met een lange houdbaarheid

Een bedrijfsnaam met een lange houdbaarheid

Wat er precies wordt bedoeld met een bedrijfsnaam met een lange houdbaarheid? Heel simpel: een naam die niet alleen nu, maar ook in de toekomst nog zijn vruchten zal afwerpen. Houd daarbij bijvoorbeeld rekening met het gebied waarin je commercieel actief zult zijn onder je handelsnaam. Is dit alleen Nederland, of komt daar in de toekomst wellicht ook het buitenland bij? Is dat laatste waarschijnlijk, zorg er dan voor dat je bedrijfsnaam ook in andere talen goed klinkt en eenvoudig uit te spreken is. Ga ook na of het in die andere landen niet toevallig iets heel anders betekent.

Controleren of de door jou bedachte naam al bestaat

Denk je dat het je is gelukt om een goede bedrijfsnaam te bedenken? Zoek dan in de speciaal daarvoor bedoelde tool van het Handelsregister om na te gaan of deze naam reeds bestaat. Wanneer de door jou ingegeven naam te veel resultaten oplevert, maak je je zoekopdracht specifieker. Wanneer je handelsnaam uit meerdere woorden bestaat, zoek je op elk uniek woord. Probeer ook alternatieve schrijfwijzen uit. Wanneer deze reeds bestaan, zal je bedrijfsnaam niet kunnen worden geaccepteerd.

Betrek je omgeving bij het proces

Het bedenken van een bedrijfsnaam is iets wat je alleen of samen met je zakenpartner(s) kunt doen. Veel slimmer pak je het echter aan wanneer je ook je omgeving hierin betrekt. Wie weet vind jij een door jou bedachte naam heel leuk en origineel, maar blijkt niemand die mening te delen. De kans is klein dat deze dan bij het grote publiek aanslaat. Je omgeving kan zelf ook met leuke alternatieven komen. Leg je ideeën dus altijd voor aan je omgeving.

Bedrijfsnaamgeneratoren

Misschien had je al opgemerkt dat je op het internet makkelijk generatoren voor een bedrijfsnaam kunt vinden. Het enige wat je hierbij zelf hoeft in te geven, is een sleutelwoord of een lijstje met sleutelwoorden. En alhoewel dergelijke generatoren vaak met tal van ideeën komen, zijn deze vaak toch niet origineel genoeg om echt als succesvolle bedrijfsnaam te kunnen gaan gebruiken. Een belangrijke voorwaarde is dan ook dat de handelsnaam de persoonlijkheid van jou en je onderneming weerspiegelt. Gebruik een bedrijfsnaamgenerator dus niet als leidraad, maar als handig middel om wellicht wat extra inspiratie op te doen.

Misleiding is verboden

Zoals eerder al even genoemd, is het verboden om bij het gebruik van een bedrijfsnaam het publiek te misleiden. Met misleiding bedoelen we dat je bijvoorbeeld de afkorting B.V. achter je bedrijfsnaam vermeldt, terwijl je een eenmanszaak bent. Of dat je een functie noemt terwijl je dit beroep helemaal niet uitoefent. In het algemeen kan worden gesteld dat het verboden is om een bedrijfsnaam te bedenken die een onjuiste indruk geeft van de onderneming, wanneer misleiding van het publiek daarbij te verwachten is. 

Domeinnaam en merknaam

Heb je een bedrijfsnaam bedacht? Alvorens je deze in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel laat vastleggen, is het raadzaam om te controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is. De domeinnaam is de unieke naam op internet die voor websites wordt bedoeld. Het is nu eenmaal wel zo handig dat de URL overeenkomt met je bedrijf, zodat je online makkelijk wordt gevonden. En wil je je handelsnaam ook als merknaam gebruiken? Controleer dan ook of deze als merknaam nog vrij is.

Bescherming door de Handelswet

Niet alleen beschrijft de Handelswet tal van regels waaraan je bij het bedenken van een bedrijfsnaam moet voldoen, diezelfde wet beschermt je naam ook. Ben jij degene die een bedrijfsnaam als eerste gebruikt, dan mag iemand deze niet zomaar gaan toepassen voor zijn eigen commerciële activiteiten. Gebeurt dit toch? Dan kun je die persoon een aanmaning sturen waarin je aangeeft dat hij of zij de bedrijfsnaam op een bepaalde datum moet hebben veranderd. Het is belangrijk dat je deze brief aangetekend verstuurt. Wordt aan je dringende verzoek geen gehoor gegeven, dan volgt een procedure bij de kantonrechter. 

Begin vroeg met het creëren van een passende handelsnaam

Tal van ondernemers zijn in de veronderstelling dat ze met het bedenken van een bedrijfsnaam de puntjes op de i zetten. Echter is dat een denkfout waarmee je jezelf wel eens flink in de vingers zou kunnen snijden. Het vastleggen van de bedrijfsnaam is iets wat namelijk al vroeg in het voorbereidingsproces zou moeten gebeuren. Alleen al omdat het veel tijd kost om een naam te verzinnen en alleen gebruik als handelsnaam niet voldoende is. Pas na registratie als merk weet je of je de bedrijfsnaam mag gebruiken en je niet zomaar kan worden aangesproken vanwege inbreuk op iemands merkenrecht.