BeeldmerkBeeldmerk

Een beeldmerk registreren is een van de mogelijkheden als je jouw merk wilt beschermen. Veel mensen noemen dit het vastleggen van hun logo, maar officieel is dit het registreren van beeldmerken.

Wij leggen je graag uit hoe we je hierbij kunnen helpen en wat de kosten ervan zijn zodat je goed kunt bepalen of je ons wilt inschakelen.

Wat is de betekenis van beeldmerk?

Een beeldmerk of logo is de grafische weergave van een bedrijfsnaam of de naam van een product. Een bekend voorbeeld is de Swoosh van Nike, maar er zijn tal van andere mogelijkheden. Zo kan het bestaan uit een afbeelding, woordmerk of mascotte.

Auteursrecht kan het beschermen. Zo is eerder genoemde Swoosh auteursrechtelijk beschermd en kennen het logo van Adidas of het wapen van Philips ook bescherming via het auteursrecht.

Is jouw beeldmerk nog vrij?

Gratis analyse ter waarde van € 80,-

Nu checken

Hoe kun je een beeldmerk registreren?

Een beeldmerk vastleggen gaat eigenlijk niet anders dan het registreren van een woordmerk. Je kunt het deponeren en kiezen voor Benelux, Europees of wereldwijd. Als starter is de Benelux waarschijnlijk voldoende, maar voor grotere bedrijven registreren we in de regel eerder beeldmerken in de EU en wereldwijd.

Wat zijn de kosten van een beeldmerk registreren?

De kosten voor het vastleggen van een beeldmerk zijn opgebouwd uit twee delen. De kosten die je kwijt bent aan het BOIP of OHIM en de tijd die een merkengemachtigde kwijt is aan de analyse en het onderzoek. Bijvoorbeeld om te checken of het onderscheidend vermogen heeft. De kosten van registratie bij het BOIP bedragen 240 euro en bij het OHIM 850 euro.

De totale kosten van laten registreren in de Benelux bedragen daarmee 449 euro zonder onderzoek en 599 euro met onderzoek en analyse. Voor de EU bedragen de kosten 1299 euro exclusief BTW.

Hoe werkt een beeldmerk onderzoek?

Een beeldmerk vastleggen kan alleen als het voldoende onderscheidend vermogen heeft. Deze eis is hard en zonder onderscheidend vermogen kan het niet worden vastgelegd.

Als aan deze eis is voldaan kan het dus prima zijn dat het beeldmerk vaak uit letters gevormd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Coca Cola.

Een merkregistratie wordt het meest geweigerd omdat het te beschrijvend is. Als het te beschrijvend is mist het simpelweg onderscheidend vermogen en kan het daarom niet worden gedeponeerd.

Waarom zou je een beeldmerk vastleggen?

Je wilt vooral voorkomen dat anderen er met jouw merk vandoor gaan. Niets is zo vervelend als jij met jouw bedrijf groeit en anderen hierop willen meeliften door jouw beeldmerk te gebruiken. Hoewel, het is misschien nog vervelender als anderen jouw logo gebruiken en niet de kwaliteit leveren waar jij voor staat.

Een bedrijf opbouwen betekent namelijk niet alleen inkomen genereren voor jou en je werknemers. Je bouwt ook aan een merk en dat merk kan een bepaalde waarde gaan vertegenwoordigen. Deze waarde kan later betekenen dat jouw bedrijf bij verkoop meer waard is en dat is niet het geval als het niet beschermd is of anderen er misbruik van maken en je daar niet tegen optreedt.

Hoe werkt de bescherming?

De bescherming van jouw beeldmerk start met de registratie en een ander kan het dan niet zomaar gebruiken. De beschermingsomvang ligt voor het allergrootste deel in hoe het is gedeponeerd en voor welke klassen bescherming is aangevraagd en of je de kleuren laat vastleggen. Je kunt namelijk kiezen voor registratie in zwart-wit en in kleur. Uiteraard kun je ook kiezen voor een registratie van beide. Dit zijn wel twee afzonderlijke registraties.

Een dergelijke registratie in kleur en zwart-wit geeft vanzelfsprekend de beste beschermingsomvang van jouw beeldmerk.

Waar kun je een beeldmerk zoeken?

Een beeldmerk zoeken en controleren is lastig. Dat is eigenlijk gek, want met de moderne technologie zou je mogen verwachten dat het zoeken en controleren van afbeeldingen gewoon zou moeten kunnen. Bij Google is dat immers heel eenvoudig en dit zou ook bij het zoeken van beeldmerken het geval moeten zijn.

Omdat deze software (nog) niet beschikbaar is voor beeldmerken kun je enkel zoeken op een classificatie, die internationaal overeengekomen is.

Je moet dus een codificatie invoeren. Een dergelijke codificatie bestaat uit 6 cijfers.  Om het zoeken iets eenvoudiger te maken bestaat de mogelijkheid om in de officiële classificatie database een term op te zoeken.

Hoe krijg je licentie op een beeldmerk?

Via een licentie op een beeldmerk kun je anderen toestemming geven voor gebruik. Door middel van een licentieovereenkomst kan je een ander gebruiksrecht geven. Dit is bijvoorbeeld zinvol als merchandise geproduceerd gaat worden of als je denkt aan franchise. Het is belangrijk om de licentieovereenkomst op te laten stellen door een advocaat of jurist gespecialiseerd in intellectueel eigendom.

Wat kun je doen bij inbreuk?

Onrechtmatig gebruik van een beeldmerk noemen we inbreuk. Iemand anders gebruikt het terwijl jij hiervoor geen toestemming hebt gegeven. Inbreuk is natuurlijk heel vervelend en mocht je het logo zelf ontworpen hebben, dan pleegt degene die het zonder toestemming gebruikt ook nog eens inbreuk op jouw auteursrecht.

Bij inbreuk is het verstandig om door een jurist of advocaat een juridische brief te laten sturen waarin je aangeeft dat je inbreuk niet tolereert en wat de gevolgen zijn als men niet stopt met het gebruik. Gevolgen kunnen bijvoorbeeld een verbod tot gebruik zijn die je kunt afdwingen met een dwangsom. Daarnaast is het gebruikelijk om een schadevergoeding te eisen, net als afdracht van winst die de partij heeft gemaakt door inbreuk op jouw beeldmerk.

Heb je een advocaat nodig?

Een advocaat gespecialiseerd in beeldmerken kan je helpen als inbreuk is gepleegd en je een schadevergoeding wilt eisen. Voor beeldmerk registreren kun je beter kiezen voor één van onze merkengemachtigden. Uiteraard staan onze advocaten je graag te woord voor vragen.

Is jouw beeldmerk nog vrij?

Gratis analyse ter waarde van € 80,-

Nu checken

Onze beloftes

Beschrijving
Naam artikel
Beeldmerk
Inleiding
Een beeldmerk registreren is een van de mogelijkheden als je jouw merk wilt beschermen. Veel mensen noemen dit het vastleggen van hun logo, maar officieel is dit het registreren van beeldmerken.
Auteur
Uitgever
Intellectueeleigendom.nl