fbpx
best verkochte producten bol

Best verkochte producten bol

Wat zijn de best verkochte producten op Bol?

De beste verkochte producten op Bol hebben we kunnen vaststellen aan de hand van onderzoek op het platform, navraag bij grote verkopers en eigen ervaring met merkaanvragen voor bol.com. Wat populaire bol.com producten zijn, is natuurlijk verschillend als je kijkt vanuit klant oogpunt of vanuit verkopers oogpunt.

Wij gaan uit van verkopers op bol en de merkregistratie die jij daarvoor nodig hebt.

Op het moment dat je op bol.com actief wordt, weet je namelijk vaak nog niet welke producten je wil gaan verkopen. In de meeste gevallen stemmen verkopers op bol.com namelijk hun aanbod af op de vraag en winstgevendheid van elk product. De best verkochte producten op bol hoeven namelijk nog geen winstgevende producten op bol.com te zijn.

Als je eenmaal bent aangesloten bij bol.com als verkoper kun je gebruik maken van Zoektrends. Dit is een tool waarmee je kunt zien hoeveel gezocht wordt op bepaalde producten en ook wanneer dat gebeurt. Dit kan handig zijn bij seizoensgebonden producten. 

Hoe weet je wat winstgevende producten zijn op bol.com?

De formule die de verhouding toont tussen jouw marge, zoekvolume, concurrentie en kosten die je afdraagt aan bol.com toont of de kans dat je winstgevende producten verkoopt groot of klein is. Over het algemeen is logisch dat een hoge marge met veel zoekvolume resulteert in een hogere winstgevendheid. Toch gaat dit niet helemaal op.

Als er veel concurrentie is en je geen goede positie in de zoekresultaten hebt, dan zal je weinig verkopen en dus niet snel veel winst maken.

Je kunt dan natuurlijk altijd nog adverteren op het platform om jouw zichtbaarheid te vergroten, maar dat kost geld per klik en dus marge. Als veel mensen op jouw betaalde link klikken, maar je verkoopt hen niets, dan kan je zelfs verlies maken.

Hoe krijg je bescherming voor populaire producten op bol.com?

Omdat de concurrentie op het platform enorm is en bol.com liefst serieuze verkopers wil, zodat het ook de verkoop beleving en kwaliteit van het eigen platform kan blijven waarborgen eist bol steeds vaker een merkregistratie om producten te kunnen aanbieden en op te kunnen treden tegen copycats. Om je merk te kunnen beschermen, moet het in de juiste klassen worden ingedeeld, maar als je in alle klassen of in zoveel mogelijk klassen registreert, dan maak je het erg duur voor jezelf. 

Wel moet je beseffen dat je geen klassen meer kunt toevoegen als het merk eenmaal geregistreerd is. Wil je dat wel, dan is een nieuwe merkaanvraag noodzakelijk om de klassen te kunnen toevoegen.

Het is dus essentieel om een goede balans te vinden tussen de kosten voor registratie en de bescherming die je nodig hebt. Zo voorkom je dat je te veel geld die je ook in inventaris kunt steken kwijt bent aan je merkbescherming.

Dit zijn de beste verkochte producten op bol.com

De meest verkochte producten op bol.com voor verkopers zijn de producten met een hoog zoekvolume en een relatief hoge marge. De marge kan hoog zijn, omdat je het goedkoop in het buitenland inkoopt, maar ook omdat je de producten zelf laat produceren. Dat laatste is natuurlijk het mooiste, omdat je dan alles van productie tot verkoop in eigen hand hebt en ook precies weet welke kwaliteit je levert.

De klassen die de meeste bol.com verkopers nodig hebben zijn:

Klasse 3 – Persoonlijke verzorging, cosmetica, geuren en geurstokjes

Klasse 4 – Kaarsen, geurkaarsen

Klasse 5 – Voedingssupplementen

Klasse 7 – Elektrische gereedschappen (ook stofzuigers, blenders en tondeuses)

Klasse 8 – Handbediende gereedschappen

Klasse 9 – Elektrische apparaten (smartwatches, GPS, telefoon, computers, tablets)

Klasse 10 – Massageapparaten (hieronder vallen ook seksspeeltjes als vibrators)

Klasse 11 – Verlichting, verwarming en koeling zoals mobiele airco’s

Klasse 14 – Sieraden (en ook analoge horloges)

Klasse 16 – Kantoorbenodigdheden

Klasse 18 – Tassen en producten van leer

Klasse 20 – Meubelen (ook voor in de tuin, maar ook producten als kussens, bedden en beddengoed)

Klasse 21 – Gerei en vaatwerk voor de huishouding of de keuken

Klasse 22 – Touwen, netten en zeilen

Klasse 24 – Textiel als badlakens en dekbedovertrekken

Klasse 25 – Kleding (ook sportkleding)

Klasse 26 – Kant en borduurwerk, maar ook haarspelden en pruiken

Klasse 28 – Speelgoed, sportartikelen, sportuitrustingen (geen sportkleding)

Klasse 35 – Algemene verkoopdiensten

Aan de hand hiervan kun je bepalen welke klassen je nodig hebt en een selectie maken. Maar het is belangrijk dat deze beschermingsomvang nog geoptimaliseerd wordt, omdat je anders nog niets hebt aan de registratie en bol.com je product weer op merkloos zet of zelfs verwijdert als een andere partij aangeeft dat jij mogelijk merkinbreuk pleegt.