Een slogan registreren roept vaak veel vragen op. Want kun je een slogan vastleggen en zo ja, moet dat dan via het auteursrecht of merkenrecht? Wij leggen het je graag uit zodat je weet hoe je een slogan kunt registreren en je vervolgens zelf kunt bepalen of je ons hiervoor wilt inschakelen.
Een slogan kan op twee manieren bescherming krijgen. Dit kan via het auteursrecht en door de slogan te registreren als merk. Auteursrechtelijke bescherming ontstaat simpelweg door de creatie van de slagzin. Verdere registratie is voor het auteursrecht niet nodig, maar als je een goede juridische bescherming wenst, dan zul je moeten kiezen voor de weg van het merkenrecht.
Je kunt een slogan registreren als merk en dit is dan ook aan te raden. Er zijn legio voorbeelden van slogans die als merk zijn geregistreerd. Voorbeeld hiervan is Zo. nu eerst een Bavaria en Have a break, have a KitKat.
Direct online jouw slogan vastleggen?
De kosten van een slogan vastleggen verschillen niet van die van de merknaam. Je kunt een slogan dus al vastleggen in de Benelux vanaf € 495,- exclusief BTW. De kosten voor registratie in de Europese Unie bedragen € 1299,- exclusief BTW.
Als je niet kiest voor auteursrecht, omdat dit in de loop der tijd vervalt en je simpelweg een betere juridische bescherming wilt van jouw slagzin, dan blijft slogan registratie als enige optie over.
Je laat jouw slogan registreren als merk. Dit werkt dus via het merkenrecht en eigenlijk gaat het proces van registratie vergelijkbaar als dat bij een merknaam.
We checken voor je of de slogan nog niet door een ander is geregistreerd en of het aan de eisen voldoet die binnen het merkenrecht worden gesteld aan nieuwe merken die geregistreerd worden.
Belangrijke eis hierbij is onderscheidend vermogen. Als een slogan geen onderscheidend vermogen heeft of te beschrijvend is, dan zal deze worden geweigerd en kun je hem niet registreren.
Net als bij het beschermen van merken moet worden gekeken of een slogan nog beschikbaar is en niet al is vastgelegd door een ander. Daarom voeren wij altijd een beschikbaarheidscheck uit. Dit is vast onderdeel van de registratie omdat een oudere registratie anders bezwaar kan maken tegen het indienen van jouw slagzin.
Gevolg zou een oppositieprocedure kunnen zijn en dat kun je gezien de hoge kosten die dat met zich meebrengt het beste vermijden.
Onze merkengemachtigden helpen je graag zo goed mogelijk. In tegenstelling tot het BOIP krijg je goed advies, zodat je weet dat de registratieprocedure van jouw slogan vlekkeloos verloopt.
Omroep Max zou zomaar de naamswijziging van HBO Max in de naam MAX tegen kunnen…
Wie het auteursrecht houdt op ChatGPT teksten is afhankelijk van hoe de tekst generatie tool…
De meest waardevolle bedrijven ter wereld en in Nederland van dit jaar vind je in…
Copyright is een soort eigendomsrecht dat de eigenaar van een werk het exclusieve recht geeft…
Met brand protection kun je optreden tegen online inbreuk op Google Ads, social media, sites…
Ontdek hoe de oppositieprocedure binnen het merkenrecht werkt en hoe je oppositie kunt instellen of…