fbpx
geurmerk

Geurmerk

Wat is een geurmerk?

Een geurmerk kan als merk dienen op het moment dat het publiek aan de hand van de geuren de waren of diensten van de organisatie kan onderscheiden van die van concurrenten. Daarnaast is het van belang dat de geur op precieze en duidelijke wijze kan worden omschreven. Het is voor geurmerken en merken in het algemeen niet meer vereist dat deze vatbaar moeten zijn voor grafische voorstelling.

Voorbeelden van geurmerken

Een voorbeeld van een geurmerk is die van PLAY-DOH klei van Hasbro. De geur van de klei dus. Deze is super herkenbaar en eigenlijk elk kind en elke volwassene herkent dit direct. Niet direct lekker of zo, maar wel heel herkenbaar dat het om deze klei gaat en daar draait het om.

Geurmerken voorbeeld

Ook de geur van gras voor een merk tennisballen is geaccepteerd en daarmee geregistreerd als geurmerk.

Juist omdat je door de geuren weet om welk product het gaat en eventueel van welke organisatie deze is, heeft het onderscheidend vermogen en kan het als merk dienen. Een merk is er immers voor de consument om waren en diensten van verschillende aanbieders te kunnen onderscheiden om op deze manier een overwogen keuze te maken voor prijs, kwaliteit of een weg daartussen.

Welke vereisten gelden bij een geurmerk?

Sinds de nieuwe merkenrichtlijn en de gewijzigde merkenverordening is het vereiste dat een merk vatbaar moet zijn voor grafische voorstelling vervallen en dat betekent eigenlijk direct dat het mogelijk is om tekens die niet direct zichtbaar zijn te registreren. Geuren, maar dus ook het klankmerk en wellicht in de toekomst ook smaakmerken.

Eis daarbij is wel dat het merk op precieze en duidelijke wijze kan worden omschreven en dat het merk voldoende onderscheidend vermogen kent waarmee het voldoet aan het materiële deugdelijkheidsvereiste.