intellectueeleigendom.nl
  • Tarieven
  • Merkregistratie
    • Merknaam registreren
    • Merkbewaking
    • Merkonderzoek
    • Merk verlengen
    • Logo registreren
    • Slogan registreren
    • Handelsnaam
    • Artiestennaam
    • Idee vastleggen
    • Spoedregistratie
    • SME voucher
  • Advies
    • Merknaam checken
    • Merkscan
    • Merkadvies
    • Sommaties
      • Sommatiebrief merkenrecht
      • Sommatiebrief auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Modelrecht
    • Auteursrecht
    • Patent
  • Blog
  • Over ons
  • Contact
Selecteer een pagina

Auteursrecht

10
  • Wanneer moet ik auteursrechten betalen?
  • Wat gebeurt er als je auteursrecht schendt?
  • Wat valt er onder het auteursrecht?
  • Welke inhoud valt niet onder het auteursrecht?
  • Wat mag zonder toestemming worden gekopieerd?
  • Wat zijn de voorwaarden voor het auteursrecht?
  • Wat zijn de regels rondom auteursrecht?
  • Wat zijn de kosten van auteursrechten?
  • Wat zijn de kosten voor het aanvragen van auteursrecht?
  • Hoe weet je of er auteursrecht is?

Marketing

16
  • Blauw vinkje Instagram #
  • Meer volgers op Instagram
  • Bedrijf laten groeien
  • Naamsbekendheid
  • Merkbekendheid
  • Sterk logo
  • Sterk merk
  • Merkidentiteit
  • Rebranding
  • Best verkochte producten bol
  • Merkstrategie
  • Merkwaarde
  • Marketing
  • Merk bouwen
  • Hoe krijg je een product in de supermarkt
  • Verkopen op Zalando

Merknaamregistratie

7
  • Kan ik een patent aanvragen op een merknaam?
  • Moet ik betalen voor een merknaam?
  • Waarom zou je een merk registreren?
  • Hoeveel kost het om een merknaam te registreren?
  • Hoe lang duurt een merkregistratie?
  • Wat moet een merk hebben om geregistreerd te kunnen worden?
  • Hoe kan ik mijn logo laten vastleggen?

Eigen bedrijf starten

18
  • Bedrijfsgeheim
  • Verkopen via bol.com
  • Verkopen op Amazon
  • Bedrijfsnaam bedenken
  • Eigen merk beginnen
  • Eigen bedrijf starten
  • Diëtist worden
  • Handelsnaambescherming
  • Internationaal ondernemen
  • Eigen kledinglijn beginnen
  • Gratis logo maken
  • Groeifasen bedrijf
  • Bierbrouwerij starten
  • Eigen restaurant beginnen
  • Verkopen op Etsy
  • Eigen skincare lijn beginnen
  • Verkopen via Instagram
  • Subsidie voor je bedrijf
Categorieën bekijken
  • Home
  • Kennisbank
  • Eigen bedrijf starten
  • Groeifasen bedrijf

Groeifasen bedrijf

1 min leestijd

Hoe werken groeifases van een bedrijf? #

Er zijn verschillende groeifasen voor een bedrijf. Hiervoor bestaan meerdere modellen, maar de meest gangbare is die van Greiner.

Hierbij wordt creativiteit gezien als basis van elk bedrijf. Dit is de eerste fase en dat is niet voor niets. In deze fase is het crucieel dat je jouw concepten, ideeënen vooral het merk beschermt. 

Als je jouw merknaam of logo niet beschermt in deze fase, weet je niet zeker of je deze mag gebruiken en je niet onverhoopt merkinbreuk pleegt. Dat is een groot risico, want investeren in je merkbekendheid en naamsbekendheid heeft dan geen zin.

Het kan dan namelijk voorkomen dat je alsnog je naam moet veranderen, ook al heb je er al eindeloos in geïnvesteerd.

Daarnaast kun je ook jouw ontwerpen, modellen, designs en ander intellectueel eigendom beschermen, zodat je copycats kunt tegenhouden. De verschillende groeifases van een bedrijf brengen ook op dit gebied uitdagingen met zich mee. 

Welke groeifasen kent een bedrijf? #

Er zijn verschillende modellen die de groeifasen van een bedrijf beschrijven, maar een veelgebruikt model is het Stages of Growth Model van Larry Greiner. Dit model beschrijft vijf groeifasen:

  1. Creativiteitsfase: In deze fase is het bedrijf net opgericht en is de focus voornamelijk gericht op het ontwikkelen van een product of dienst en het vinden van klanten. De organisatie is informeel en de communicatie verloopt vaak informeel en direct.
  2. Directiefase: Als het bedrijf groeit en meer klanten en werknemers krijgt, wordt er behoefte aan meer structuur en formele communicatie. In deze fase worden er meer procedures en regels geïntroduceerd en wordt de organisatie hiërarchischer.
  3. Delegatiefase: Als het bedrijf blijft groeien, kan de oprichter niet meer alles zelf doen en moeten taken gedelegeerd worden aan werknemers. Dit kan leiden tot spanningen en uitdagingen op het gebied van leiderschap en communicatie.
  4. Coördinatiefase: In deze fase heeft het bedrijf meerdere afdelingen en functies, en moet er meer aandacht besteed worden aan coördinatie en samenwerking. Er wordt meer nadruk gelegd op het delen van informatie en het creëren van synergie tussen de verschillende afdelingen.
  5. Collaboratieve fase: Als het bedrijf blijft groeien, wordt het steeds belangrijker om samen te werken met andere bedrijven en organisaties om de groei voort te zetten. In deze fase wordt er veel aandacht besteed aan partnerships, joint ventures en fusies en overnames.

Het is belangrijk om te benadrukken dat niet alle bedrijven deze groeifasen op dezelfde manier doorlopen en sommige bedrijven kunnen in sommige fasen blijven hangen of overslaan. Het model van Greiner is daarom een algemeen kader dat kan helpen om de groei en ontwikkeling van een bedrijf beter te begrijpen.

groeifasen bedrijf
Deel dit bericht:
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Pinterest
Gratis logo makenBierbrouwerij starten
Inhoudsopgave
  • Hoe werken groeifases van een bedrijf?
  • Welke groeifasen kent een bedrijf?

Praktische zaken

Media
Algemene Voorwaarden
Cookie verklaring

Privacy Policy
Merkadvies
Merkenbureau
Vacature

Meest bezochte pagina’s

Merknaam registreren
Auteursrecht
Handelsnaam
Merkenrecht
Merkbewaking

Logo registreren
Merkregistratie
Modelrecht
Merkinbreuk
Bedrijfsnaam checken

Handige informatie

Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom
Kamer van Koophandel
Rijksoverheid
Vereniging Intellectueel eigendom procesrecht advocaten
Kennisbank

Savannahweg 17
3542 AW Utrecht

KvK-nummer: 60490802
BTW-nummer: NL853933716B01

Jurisdicties

Benelux
Europa
Internationaal

Ontwikkeld voor en door intellectueeleigendom.nl
  • Nederlands