fbpx

Adverteren naam concurrentAdverteren op merknaam concurrent

Inhoudsopgave

Ontzettend veel bedrijven gebruiken Ads voor adverteren op naam van de concurrent. Dat is vervelend en kan ontzettend veel omzet kosten. Wij gaan je daarom uitleggen wanneer het is toegestaan en wanneer je er tegen kunt optreden.

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads is dé manier in Nederland om meteen bovenaan Google te staan. Een mooie plek natuurlijk, want je kunt het zien als de Kalverstraat waar jij in een keer je winkelruimte hebt. Precies, het is een mooie plek, maar het kan ook een hele dure plek zijn.

Als je gaat adverteren binnen Ads is het heel belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt om op gevonden te worden. Stel dat je bloemen verkoopt, dan zul je gevonden willen worden op woorden als “bloemen bestellen”, “online bloemen kopen” en misschien ook wel op “bloemenwinkel”. Hoe strakker je dit organiseert, hoe meer Return On Investment (ROI) of Return On Ad Spend (ROAS) mogelijk is.

Tussen de 6.000 en 15.000 mensen zoeken per maand op “bloemen bestellen” voor een advertentietarief van ongeveer 3 euro per click. Kostbaar dus als je de campagnes en advertentiegroepen niet perfect optimaliseert.

Mag je adverteren op de merknaam van een concurrent?

Als je een merk registreert, dan doe je dat om verwarring te voorkomen, tegen te gaan dat anderen genieten van jouw succes en om het te beschermen tegen misbruik. Je investeert tijd en geld in het opbouwen van het merk en daarom gaat het een bepaalde waarde vertegenwoordigen.

Iemand anders mag dus niet zonder toestemming of zonder goede reden jouw merknaam gebruiken. Daarnaast mag geen vergelijkbare naam worden gebruikt als dit zorgt voor verwarring met het geregistreerde merk bij het publiek.

Google zelf geeft eigenlijk geen verdere uitleg hieraan en ook de wetten en verdragen rondom intellectueel eigendom gaan niet in op online adverteren. Gelukkig is inmiddels een aantal maal uitspraak gedaan door de Hoge Raad in arresten als Louis Vuitton/Google en Interflora/Marks&Spencer.

Hieruit komt voort dat altijd duidelijk moet zijn dat je niet de concurrent bent. Als verwarring ontstaat, dan is het niet toegestaan. Je mag dan ook niet de naam van het geregistreerde merk in de titel of slug van de advertentie gebruiken, tenzij het gaat om het vergelijken van jouw naam met het merk van de concurrent.

Hoe zit dat met Google Shopping Ads?

Als de merknaam is meegenomen in de Google Shopping Ads campagne is er sprake van merkinbreuk. Dan moet er dus wel echt gebruik zijn gemaakt van de merknaam. Als deze niet wordt benoemd in de advertentie is het lastig te kwalificeren als directe merkinbreuk, daar het altijd mogelijk is dat een advertentie naar boven is gekomen door het gebruik van (beschrijvende) keywords en/of door het Google zoekmachine algoritme.

Wat kun je doen als een concurrent adverteert op jouw merknaam?

Als een concurrent adverteert op jouw merknaam en het dus gebruikt als zoekwoord, dan is dat vervelend. Ons zijn gevallen bekend waarbij de omzet van de merkhouder tot wel veertig procent terugliep toen een concurrent via Ads ging adverteren op zijn naam.

Als dit gebeurt, dan kun je daar tegen optreden als de concurrent jouw merk gebruikt in de titel, advertentietekst of slug van de advertentie en daardoor verwarring ontstaat. Maakt de concurrent een vergelijking tussen zijn product en dat van jou, dan is dat toegestaan.

Toch kan een vergelijking ook inbreuk maken op jouw merkenrecht of voor verwarring zorgen. Als de vergelijking niet opgaat of onjuist is, dan kun je er wel tegen optreden.